Zestien uur rust in mijn lijf.

Lieve vriendin,

Twee weken geleden startte ik met mijn persoonlijke leefstijlplan. Dit was na mijn vakantie ook hard nodig. De weegschaal gaf weer cijfertjes aan waarvan ik dacht dat ik deze NOOIT meer zou zien. Haast ongemerkt kwamen het afgelopen jaar langzaam de kilootjes er weer bij.

Eet ik heel slecht? Nee, zeker niet. Maar met de hoeveelheid “gezonde” voeding die ik eet ging het in de loop van de tijd ook bij mij mis. Het blijft dan helaas niet bij één plakje bananenbrood of handjevol noten. ‘s Avonds gaat er vaak nog een blokje kaas in en….. als ik er toch heel eerlijk ben (bij jou mag dat), dan gaat er ook geregeld nog een zakje chips in. Zonder smaakversterker, dat dan weer wel, maar het is en blijft pure troep, zo een zak chips. Slechte vetten, slechte koolhydraten, maar de zak gaat toch op. De link tussen Netflix en chips zit zo met elkaar verankerd: de televisie gaat aan en de zak open. Echt bizar. 

Dit is een toch wel een mindset-dingetje. Gelukkig zit ook het thema “mindset” in mijn persoonlijke leefstijlplan. Zonder de juiste mindset geen verandering en geen blijvend resultaat. Het betekent voor mij oude patronen loslaten en mijzelf opnieuw programmeren. Op zoek gaan naar de oorzaak en naar de emotionele lading achter mijn gedrag.

Enough is enough

Na een heerlijke zomervakantie in Duitsland, waar ik de broodjes, taarten en Schnitzels niet kon weerstaan, heb ik besloten dat het nu weer tijd is voor een “gezonde” leefstijl en meer aandacht voor mijn lijf. Niet alleen mijn weegschaal heeft hiertoe geleid, ook mijn energielevel was na 3 weken vakantie aanzienlijk minder. Ondanks de heerlijk ontspannen dagen heeft mijn lichaam zo gezien geen vakantie gehad. Deze moest volop aan het werk om alle troep te verteren en de vele suikers in vetcellen op te slaan.

Aan de slag

Mijn leesvoer tijdens de vakantie waren dit jaar Duitse boeken over gezondheid en hormonen. Onder andere een prachtig boek over de overgang en een inspirerend verhaal over 5 weken lang vasten om van je reumaklachten af te komen en je lichaam te resetten. Vooral het laatste boek raakte iets in mij.

De boodschap kwam echt intens binnen: hoe belangrijk ook het NIET-eten is. Dit had ik natuurlijk tijdens mijn studie al zo vaak gehoord en zo veel over gelezen maar nu pas drong het echt tot mij door. Het besef dat periodes van vasten cruciaal zijn voor ons lijf.

Ons lichaam de kans geven om te herstellen en niet zich alleen bezig houden met verteren. Tot 100 jaar geleden deden we dit automatisch, toen hoefden wij geen vastenplan. Sinds de mens bestaat waren er altijd al tijden van vasten en honger en tijden van overvloed en eten. Maar in onze 24/7 maatschappij horen wij “regelmatig” (lees: de hele dag) te eten. We stoppen voortdurend eten in onze mond en beseffen niet eens wat wij daarmee veroorzaken. Ik zie reclamespotjes waarbij kinderen en ouders verteld wordt dat je in de schoolpauze een chocoladekoekje moet eten voor meer energie en een extra portie melk. Dan moeten we ons toch afvragen of wij niet allemaal door de voedingsindustrie gemanipuleerd worden. Voor onze gezondheid heeft dit in ieder geval fatale gevolgen.

38 kg suiker eten wij jaarlijks, las ik vanochtend in een artikel. 100 jaar geleden was dit nog 12 kg en wereldwijd consumeert men tegenwoordig 24 kg. Dus wij hier in Nederland doen ons uiterste best om bovenaan het lijstje te staan. Goed gedaan, zeg ik. Doe mij maar nog een gevulde koek! 

Sorry lieverd, ik draaf weer door. Als het over de voedingsindustrie of het gezondheidssysteem gaat kan ik mij zo slecht inhouden 😉

Weer terug te komen op het vasten en de voordelen hiervan. Je geeft het lichaam in de periode dat je niet eet en alleen maar drinkt de kans om schoon te maken, te herstellen en afvalstoffen los te laten. Onze hormonen krijgen een waanzinnige boost. Ontstekingen nemen af en je lever heeft eindelijk de tijd om vet te verbranden in plaats van het op te slaan. Laat je dan nog een tijdje je koolhydraten weg, dan schakelt je lichaam over van “suikerverbranding” naar “vetverbranding”. Klinkt cool, is ook cool. Mijn buikje gaat langzaam weer van “6 maanden zwanger” (eh figuurlijk gezien) naar “1 maand” haha. Het laatste kleine rolletje mag je blijven houden. Hier zit nog jouw laatste oestrogeen depot!

Intermittent fasting

Geïnspireerd door het boek en door al mijn weten over vasten heb ik besloten om de uitdaging weer aan te gaan. Het voelt deze keer niet zwaar en beladen en zeker niet moeilijk. Ik mag uitproberen, ervaren, spelen. Ik mag het gewoon doen.

16/8 is mijn nieuwe leef- eh eetstijl: 16 uur lang niets eten en alleen maar drinken. Valt reuze mee want als je 8 uur slaapt, heb je de helft al makkelijk doorstaan. De resterende 8 uur mag ik van mezelf drie keer eten. Iets met eiwitten en gezonde vetten, groente, noten, vis, vlees en eieren.

Ik begin ’s middags rond 12 uur met eten en stop om 20 uur. Daarna komen de vastenuren. Klinkt erger dan het is. Ik ben nu al gewend aan mijn nieuwe ritme en het gaat als vanzelf. Geen honger of trek, mijn snaai-momenten zijn weg en ik voel me veel fitter en energieker. Mijn hoofd voelt vooral zó leeg aan, alsof ik ineens meer ruimte heb. Als je zelf googelt over intermittent fasting, is dit op dit moment een ware hype. Maar hype of niet, ik heb met mezelf afgesproken het gewoon 21 dagen te proberen en te kijken wat het met mij doet. 

Wordt vervolgd

Zou dit ook bij jou werken? Dat weet ik niet. Ik weet alleen dat als jij iets wilt veranderen in jouw leven en in jouw lichaam, je ook iets anders moet gaan doen. Ik nodig je alleen maar uit om eens te experimenteren, te spelen, te ervaren en te genieten…. 

Als je altijd doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg!

Wat het ook is, hoe het beestje ook heet: koolhydraatarm, Paleo, Intermittent fasting, Ketose, etc, het maakt mij niet uit. Als jij maar beseft dat jouw lichaam om liefdevolle aandacht vraagt. Aandacht voor gezonde voeding, vitaminen, ontspanning, beweging, positieve gedachten en intimiteit.

Ik neem je mee op ontdekkingstocht naar een gezond en vitaal lichaam en hormonen die meewerken in plaats van tegen.

Zorg goed voor jezelf, hou van jezelf, ik hou van jou!

Liefs, Margit